Apa yang aku rasa selama ini.

9/18/2015 09:43:00 pm

Bila harus memilih antara menjaga hati dan perasaan orang atau hati dan perasaan sendiri, aku lebih memilih untuk menjaga hati dan perasaan orang lain. aku tahu, ia amat menyakitkan tapi aku tak ada pilihan lain. aku harus akur dengan semua ini. biarpun tidak ada siapa yang menjaga hati dan perasaan ini tapi, apa lagi yang mampu untuk aku lakukan?? dah lama sangat dan sangat-sangat lama aku lalui semua ini sendiri. membiarkan hati aku dilukai dan disakiti sampai aku sendiri tak tahu apa itu rasa sakit dan kecewa. menangis sendirian sudah pastinya menjadi hobi buat diriku ini. apakah mungkin semua ini akan berakhir nantinya? ya ataupun tidak aku sendiri tak tahu apakah jawapannya. biarlah masa yang menentukan semuanya sebab aku sendiri tak tahu entah apa jawapannya yang harus aku berikan buat masa sekarang.


Rasa dikhianati tanpa aku sendiri sedari. aku sendiri yang merasa semua ini. dalam diam rupanya aku dikhianati, aku pendamkan sehingga tibanya hari yang aku sendiri rasakan dada aku semakin sesak dengan semua ini. ya, aku luahkan jua namun dengan cara aku sendiri. aku bukanlah seorang yang melepaskan semuanya melalui percakapan yang penuh dengan kemarahan dan emosi. aku cuma lakukan dengan berdiam diri dan aku cuba jauhkan diri daripada orang itu. namun semuanya disalah anggap dengan mengatakan aku itu ini. kenapa??? kenapa aku jua yang akhirnya dipersalahkan? Ya Allah peritnya perasaan aku tika itu. aku cuma buat apa yang aku selalu buat dan aku tak rasa semuanya salah. 

Dalam masa itu, ada juga perasaan aku untuk berbaik dengan dirinya. namun melihat keadaan yang sama aku lalui setiap hari, aku jadi lemah untuk meminta maaf meskipun aku tahu kemaafan aku akan berakhir dengan kesakitan hati juga. satu hari, aku dah berjaya kumpul kekuatan untuk minta maaf tapi apa yang aku sangkakan selama ini terjadi juga. aku kehilangan satu-satunya kawan yang paling aku sayang. aku tergamam ketika itu, kekuatan aku hancur dan hilang. perlahan-lahan aku kehilangan seorang kawan dan aku terus tak ada kawan langsung sampai saat ini. aku terima semua ini secara perlahan. disebabkan aku semua ini terjadi (mungkin).

Di sini, aku nak minta maaf sangat-sangat kalau aku pernah lukakan perasaan sesiapa sepanjang dua tahun aku bersekolah dekat situ. aku sekolah dekat situ untuk tuntut ilmu dan tak ada niat untuk buat apa-apa pun. maaf sangat-sangat maaf dari aku. aku terima andai semua ini ditakdirkan buat diri ini. aku tak menyesal dengan apa yang terjadi cuma, aku agak terkilan sebab aku kenal dengan orang macam kau. kau berjaya tahu tak, kau berjaya buat hati dan perasaan aku hancur berkecai macam ni. kawan??? aku akan ingat sampai bila-bila yang kita pernah jadi kawan dan aku juga akan ingat sampai bila-bila apa yang kau buat dekat aku. aku hilang kawan dan tak ada siapa yang sudi nak kawan dengan aku. sakit, memang sakit. tak apalah lama-lama nanti hilanglah rasa sakit aku ni. 

cuma pesanan aku buat semua orang, jangan pernah bagi kepercayaan dekat orang dengan senang. tak semua ikhlas dengan kita. mana tahu dalam diam dia nak ambil apa yang kita ada. tak kisahlah andai kita tak ada kawan sekalipun janji ada keluarga yang sentiasa berada di sisi kita. menangis apa semua dan nak mengadu, mengadulah dekat Allah SWT. In Shaa Allah kita akan tenang. aku tak nak perkara macam ni terjadi lagi dan aku akan pastikan semua ni tak terjadi lagi. 

You Might Also Like

0 budak comel