Syukurlah dengan apa yang Allah beri.

5/25/2016 12:10:00 pm

Assalamualaikum...

Tak susahkan nak ucapkan "Syukur Alhamdulillah atas nikmat dan juga rezeki yang diberikan Allah." tak pun, ucap Alhamdulillah pun dah cukup. apa yang kita dapat dan rezeki yang kita dapat ni semuanya atas kurniaan Allah. jadi, kenapa nak cakap itu ini terutama dekat depan rezeki? tahu tak dekat luar sana tu, ramai lagi yang kelaparan sebab tak ada makanan? dan kau, siap cakap rezeki yang ada depan mata tu sebagai najis?? Allahu apa nak jadi sebenarnya ni.

Kalau iya pun tak suka dengan makanan tu, jangan sampai keluarkan kata-kata yang macam tu. mungkin bagi kau, makanan tu adalah najis tapi bukan bagi orang lain. fikirlah betapa susahnya orang dekat luar sana yang terpaksa ikat perut semata-mata nak menahan lapar. dapat makan sesuap nasi pun dah cukup bagi mereka. sedangkan kau? kau sanggup kata makanan macam tu.

Jangan terlalu mendabik dada dan mendongak ke langit. ingat! tak selamanya kita dekat atas. bila-bila masa je Allah boleh tarik semua nikmat yang Dia dah bagi dekat kita selama ni. pernah tak terfikir, apa yang kau dapat selama ni semuanya dari Allah Swt? memang itu atas usaha kau siang dan malam. tapi, kalau Allah tak izinkan tetap bukan milik engkau kan. so, kenapa perlu bangga dengan sebangga-bangganya mendongak ke langit dan langsung tak pandang ke tanah?

Ada yang kerja siang dan malam hanya nak cari sesuap nasi buat diri dia dan keluarga. tapi, dengan senangnya kau cakap macam tu dekat depan rezeki. cuba ingat balik betapa susahnya orang-orang lain. banyak kali ingatkan diri tu yang semua ni Allah yang bagi. gantikan kata-kata yang tak elok, yang selalu jadi ayat wajib engkau tu dengan Alhamdulillah. tak susah pun kan?

Jadi, sama-sama lah kita ingatkan diri sendiri. rezeki yang Allah dah kurniakan buat diri kita ni, bukan buat kita mendongak ke langit tanpa pandang ke tanah. aku pun bukannya pandai nak tulis-tulis pasal semua ni. tapi, apa yang aku tulis berdasarkan apa yang jadi depan mata aku. dalam masa yang sama, aku nak ingatkan diri sendiri jugak.

Sama-sama lah kita muhasabah balik diri sendiri.

Sekian, wassalam.

You Might Also Like

0 budak comel