Nak tegur sikit boleh?

5/08/2016 12:41:00 am

Assalamualaikum.

Okay, harini aku nak tegur sikit pasal adab ketika makan. semua tahukan adab ketika makan itu apa? ya, rasanya tak perlu kot nak terangkan berulang kali. sebab, all of us mesti dah tahu dan mesti dah faham tentang adab ketika makan tu. sejak sekolah rendah lagi dah di ajar ehh sejak kecik dah di ajar oleh mak ayah kan. so, kenapa taknak gunakan apa yang di ajar tu?

Aku bukan apa, cuma aku tak berapa berkenan dengan orang yang bila makan tu, MasyaAllah boleh buat orang mengucap bebanyak. makan tu, tolong dengan cermat dan tak gelojoh. kau nak kejar apa cepat-cepat ni? lambat pergi kelas ke? ada orang nak cepak kau laju-laju ke? kalau itulah antara alasan kau, sepatutnya kau tak perlu jadikan itu satu alasan. apalagi bila perempuan yang buat perangai ni. ishh hodoh beno teman nengoknye. cer bawak-bawak bersabar dalam semua hal dan makanlah dengan perlahan dan cermat.

Lagi satu yang aku nak tegur, lepas makan tolong letak pinggan ke dalam bekas yang dah disediakan. okay, yang part ni selalu nampak dekat kafe kolej. i don't know lah kenapa pemalas beno nak letak pinggan tu. ingat mak cik pak cik kafe tu orang gaji kome? sampai nak kemaskan tempat makan kome bagai. jenuh lee weh kalau gitu ghopenyee. ate tangan dengan kaki kome tu udah takde ke nak jalan pegi letak pinggan dekat bekas yang dah di sediakan tu? tolong jangan buat macam kau tu tuan besar yaa dekat situ. ingat cantik sangat ke perangai gitu? ini pun satu adab jugak tau!

Bila makan, please jangan bercakap! kalau aku, memang aku bagi penampar sebiji kalau orang depan atau kiri kanan aku bercakap masa makan. makanan kau bersembur lah! tahu tak. Ya Allah, kalaupun urgent benda kau nak cakap tu, tolong bawak bersabar dan habiskan makanan tu dulu. lepastu, nak cerita apa-apa pun boleh. asalkan tak mengganggu ketenteraman hidup manusia sekeliling kau sudahlah.

Makan berbunyi? aku paling pantang bila dengar orang makan berbunyi ni. entah kenapa aku rasa rimas tau dengan orang macam ni. yaa, pernah tegur orang macam ni, tapi alasannya dia dah biasa makan berbunyi. tapi, kenapa tak betulkan balik yang kau biasa buat tu? bukannya susah pun kan? bukan apa, kekadang ada yang tak selesa bila makan semeja dengan kau. dulu kawan aku pernah cakap, dia geli bila makan dengar orang sebelah dia makan berbunyi. memula aku rasa dia ni macam melampau, bila aku pulak hadapi. serious aku pun rasa yang sama jugak sebenarnya.

Kesimpulannya, benda-benda yang aku cakap ni perkara yang biasa. dan terlalulah biasa bagi diri seseorang. aku bukan nak kata diri aku bagus sampai nak tegur orang macam ni sekali kan. tapi, dalam masa yang sama aku tegur dan ingatkan diri sendiri. yang paling aku nak tegur sebenarnya dekat orang yang makan berbunyi. masa kecik, aku pun pernah alami tapi bila mak aku marah, aku terus belajar untuk biasakan diri makan tak berbunyi. salah satu caranya, makan tutup mulut. okaylah, dah panjang sangat ni aku taip. rasanya cukup sampai sini. segala salah silap harap diampunkan. saya manusia biasa yang tak lepas dari melakukan kesilapan.

Sekian, wassalam :)

You Might Also Like

0 budak comel