Maafkan atau tidak?

3/25/2016 12:57:00 am

Assalamualaikum :)

Dah berkali-kali aku nak update blog tapi tak ada kesempatan pulak. kepada sesiapa yang baca blog ni atau jadi pembaca setia (ade ke masalahnya sekarang ni pembaca setia?) sorry sesangat tau sebab lately i'm little bit busy with my assignment, replacement classes and final exam is just around the corner. yeah! sekarang ni membebel pasal apa pulak ya? hmm aku pilih tajuk random je dan berdasarkan apa yang aku tengah fikir sekarang ni.

Sakit hati tak bila benda yang dah lama jadi tetiba teringat disebabkan satu perkara? contohlah kan, benda tu kau dah lupakan dan kau taknak ingat langsung sebab nanti akan jadi semakin sakit hati. tapi, ada pulak perkara yang jadi then buat semua benda yang kau lupakan tu menjelma dalam fikiran sikit demi sikit. mesti sakit kan? dan apa yang kau nak buat sekarang ni?

Bagi aku lah kan, aku dah taknak layan perasaan sakit hati bagai ni. biarkan je lah apa nak jadi sekalipun. sebab bila kita ingat, diri sendiri yang sakit bukan orang lain. if kau tak maafkan orang tu atas kesalahan yang dia pernah buat, why not kau maafkan je lah dia. In Shaa Allah hati kau akan tenang nanti dan rasa sakit hati disebabkan peristiwa 'itu' akan beransur hilang. emm actually ni lah cara yang aku cuba buat. walaupun lama untuk aku memaafkan apa yang orang tu dah buat, tapi aku cuba jugak maafkan dia. and finally, aku dah betul-betul maafkan dia dengan sepenuh hati dan paling penting ikhlas.

Honestly, aku ambil masa dekat setahun kot nak maafkan dia. Ya Allah bila ingat balik kan, betapa buang masanya aku untuk memaafkan orang tu. yaaa, memang kesalahan tu kalau bagi orang tak lah terlalu besar tapi, kalau kau tahu lah apa yang jadi sebenarnya mesti kau pun akan rasa apa yang aku rasa. err tak payah nak ungkit balik lah. yang pasti bila dah maafkan dengan seikhlas hati, kita akan rasa tenang dan lapang je.

Setiap orang ada lakukan kesalahan dan tak ada yang sempurna pun dekat dunia ni. so, why not kita maafkan je orang even tak ada apa pun yang orang pernah buat dekat kita zahirnya. ingat ehh tak rugi pun kalau memaafkan orang ni. sebelum masuk tidur, apa kata kita maafkan apa-apa kesalahan yang orang buat. sebab kita sendiri tak tahu bila masa kita kan. mana tahu masa tidur tu, tiba masa kita untuk pergi. mana tahu ~ so, better kita ambil lah initiative macam tu untuk memaafkan orang. tak rugi mana pun maafkan orang ni.

Bila sakit hati ni, macam-macam perasaan akan ada. dan masa ni lah syaitan akan hasut macam-macam dekat kita. and yes! dendam tu mesti akan ada dalam diri kita sebab kita nak jugak orang yang buat kita sakit hati tu rasa apa yang kita rasa. tak baik tau macam tu. banyakkan istighfar :) okaylah, sampai sini je untuk kali ni. In Shaa Allah ada kelapangan aku akan update lagi.

Sekian, wassalam.

You Might Also Like

1 budak comel

  1. its so haaaaaard to actually forgive and totally forget ._. sure, we can forgive :D and i think its actually normal to be easily triggered by something yg akan retrack us back to that certain time of our past. It sucks, but its normal to feel that way XDD

    ReplyDelete