Mungkin dah berakhir

4/24/2016 11:43:00 pm

Assalamualaikum...



Ingat senang ke nak lupakan seseorang yang dah lama ada dalam hati kita. maybe orang akan fikir macam bodoh je tunggu orang yang tak sudi dengan kita. tapi, itulah hakikatnya sekarang ni. tunggu dan terus tunggu sampai satu tahap, tak sanggup nak tunggu sebab dia langsung tak perasan dengan diri kita ni. jangan kata nak suka balik, pandang pun tak pernah.

Sakit hati? mula-mula memang sakit sangat hati tapi, entah kenapa perasaan sakit tu dah hilang dan diganti dengan perasaan sayang. tak tinggi pun harapan yang diletakkan dekat dia, cuma nak dia tahu yang ada seseorang tengah tunggu dia dekat sini. dekat depan mata dia dan sedia ada untuk dia bila-bila masa je. tapi dia sedar ke semua tu?

Rasanya takkan pernah sedar. walaupun banyak benda yang jadi yang buatkan perasaan nak give up dengan terus tunggu tu berakhir. tapi, tak pernah sekalipun keluar perkataan give up. bermula dari benci dengan dia sampailah satu hari perasaan sayang tu datang. tapi, tak ada siapa yang tahu pun. sebab apa? sebab pendam dan pendam.

Setiap apa yang jadi tentang dia, mesti nak ambil tahu. sampai ada yang rimas dengan perangai macam tu. tapi langsung tak kisah. dia tak datang kelas sehari, dah risau dan tertanya-tanya kenapa dengan dia. setiap kali dia nak balik, mesti tak lepas pandang sebab belum tentu esok dia datang dan dapat tengok dia. entah kenapa, kehadiran dia macam sesuatu yang dinanti-nantikan. setahun buat perkara yang sama sampaikan ada kawan yang perasan tentang hal tu.

Pernah satu hari tu menangis disebabkan dia. walaupun hanya tengok dengan mata sendiri, tapi entah kenapa rasa sedih sangat bila tengok dia dengan perempuan lain. walaupun dorang hanyalah bestfriend. dan kami bukannya ada apa-apa hubungan pun. tapi, bila dah sayang semuanya nak ambil tahu dan kisah. tengok dia rapat sikit dengan kawan perempuan dia, dah rasa membara dalam hati ni.

Ramai kata lukisan dia tak cantik. tapi, aku tak! aku tetap kata lukisan dia cantik. bukan sebab sayang, tapi ada sesuatu yang dia sampaikan melalui lukisan dia. biarpun sikit je yang suka dengan lukisan dia, aku tak kisah. setiap apa yang dia buat bagi diri aku tersangatlah menarik. senyuman dia waktu aku cakap lukisan dia cantik, sampai sekarang aku masih ingat. betapa ikhlasnya sebuah senyuman tu dia hadiahkan buat aku. walaupun itu hanyalah sebagai tanda terima kasih sebab suka dan puji lukisan dia.

Macam-macam yang aku buat untuk dia. dah dekat dua tahun buat semua untuk dia, sampaikan ada yang kata "baik kau berhenti, nanti sakit hati." tapi aku tetap tak berhenti dan terus tunggu dia. setiap perkara tentang dia aku akan ambil tahu dan Alhamdulillah aku dah tahu hampir semua tentang dia dan keluarga dia.

Bila nak masuk tahun ketiga, perasaan sayang tu makin kuat. tapi, ada je yang halang. kenapa mesti ada yang suruh aku untuk give up. yaa, aku sedar yang dia langsung tak pandang aku even dah masuk tiga tahun aku tunggu. takpe, hati aku kata sabar. aku tetap sabar dengan semua ni. aku masih ingat lagi satu perkara yang paling gila aku buat sebab nak tengok dia masa tu. aku sanggup ponteng dan lari dari latihan sukan sekolah sebab nak tengok dia. gila kan? aku sanggup pergi tempat kerja dia sebab nak tengok dia je. masa tu, aku mana ada duit nak beli apa-apa dekat tempat kerja dia. tapi, aku sanggup datang situ dan tebalkan muka sebab nak tengok dia. even dari jauh.



Sampai sekarang, aku masih tetap nak tunggu dia lagi. kawan rapat aku ramai yang cakap, baik aku move on dan lupakan dia. sebab dia langsung tak pandang aku walaupun macam-macam aku buat untuk dia. tapi, aku pernah cakap yang aku buat semua ni ikhlas dan aku tak harapkan pun yang dia tahu itu aku dan aku taknak sesiapa cakap yang itu adalah aku. sampai satu tahap, aku rasa dah penat sesangat. sebab, aku nampak dia bahagia dengan orang yang dia sayang.

Aku ambil keputusan untuk lupakan dia. mungkin betul apa yang kawan-kawan aku cakap yang dia takkan pandang aku pun. aku sedar siapa diri aku. aku cuma harapkan satu je, aku harap dia bahagia dengan orang yang dia sayang. jujur aku katakan, dia bahagia aku pun bahagia sebab kebahagiaan dia adalah kebahagiaan buat diri aku. mungkin orang cakap cliche tapi inilah yang aku harapkan.

Kepada awak, saya harap awak sentiasa dilindungi dan diberkati oleh Allah SWT. 
cukuplah sampai sini saya tunggu awak.
saya sedar siapa diri saya. 
saya tak harapkan lebih dari awak melainkan awak pandang saya sebagai seorang kawan.
saya sentiasa doakan kebahagiaan awak selamanya.
empat tahun ni tak memberi apa-apa makna buat orang lain tapi bukan saya.
saya masih simpan lagi semua benda yang saya buat untuk awak.
setiap apa yang awak buat, saya ingat sampai sekarang.
senyuman awak masih saya ingat walaupun itu bukan untuk saya. 
selamat tinggal. :) 



*berdasarkan kisah kawan baik aku yang paling aku sayang. terima kasih sebab baca :)))

You Might Also Like

0 budak comel