Kenapa kita diuji?

11/08/2016 12:49:00 pm

Assalamualaikum...

Aku ada baca satu buku ni dan sangat-sangat tertarik dengan salah satu tajuk dalam buku tu. "Kenapa Kita Diuji?" selalu je kita dengar orang tanya, kenapa dia diuji. tak terkecuali aku jugak. kekadang sampai rasa tertekan sangat dengan apa yang berlaku.



Ujian Berbeza
Setiap dari kita diuji dengan ujian yang berbeza-beza. apa yang kita hadapi mungkin tak pernah dihadapi oleh orang lain. dan jugak apa yang dihadapi oleh orang lain, mungkin kita tak pernah hadapi ataupun takkan pernah hadapi.

Sebab, Allah dah beritahu kita yang kita semua ni diuji berdasarkan kemampuan kita. dan sememangnya kita mampu untuk hadapi ujian yang Allah dah bagi dekat kita tu. hanya kita yang mampu hadapi ujian tu sebab tu ujian yang kita hadapi berbeza-beza. apa yang penting, kita mestilah mampu untuk hadapi ujian tersebut.



Kenapa Allah Uji Kita?
Allah bagi ujian dekat kita sebab Allah nak kita beristighfar banyak-banyak. istighfar ni memang banyak menyelesaikan masalah. cuba ingat balik, berapa kali je kita beristighfar dan minta keampunan dari Allah Swt. muhasabah balik diri sendiri, mungkin Allah uji harini supaya kita bertaubat dan istighfar banyak-banyak kepada Allah.

Allah nak tengok sejauh mana kesungguhan kita untuk taat kepada perintah Allah dan jugak menjauhi segala larangannya. selain tu, Allah uji kita supaya kita kuat untuk hadapi dan jugak perbaiki segala kelemahan kita.

Kalau kita sabar dan jugak redha dengan ujian yang diberi, kita akan tenang dan boleh uruskan masalah tu dan muka pun akan nampak sentiasa ceria. tapi, kalau sebaliknya yang berlaku kita sendiri pun tahu dan nampak macam ada yang tak kena je. lepastu cakap pun mencarut dan memaki hamun je tak tentu pasal. lepastu nak menyalahkan orang lain pulak tu.



Sabar
Bila kita dah mula bersabar dan muhasabah diri sendiri semula, maka kita akan kembali ke pangkal jalan untuk menguruskan ujian yang dihadapi dengan tenang dan teratur. Allah uji kita ni untuk membezakan antara orang yang betul-betul beriman dengan mulut, hati dan amal (termasuk orang yang bersabar) dengan orang yang hanya tahu bercakap besar saja.

Allah jugak uji kita sebab nak ampunkan dosa-dosa kita. adakalanya, Allah nak tegur kita sebab dah banyak kali tegur dengan cara lembut tapi kita buat tak tahu je. lepastu ambil remeh. bila Allah tegur dengan ujian yang berat, barulah kita sedar dan nak berubah.



Allah Uji Sebab Sayang
Allah uji sebab nak hukum atas kesalahan yang sengaja kita lakukan dan berulang kali kita buat. Allah uji sebab nak hukum kesalahan kita, tanda Dia sayang dan rindu sangat-sangat dekat kita. Allah Maha Penyayang.







Semoga beri manfaat buat diri sendiri dan jugak yang lain. maaf andai ada salah dan silap.
Kredit : penulis buku Aku Bukan Malaikat oleh Shukery Azizan.

You Might Also Like

1 budak comel

  1. selagi kita hidup..selagi kita bergelar manusia..selagi itu kita diuji

    ReplyDelete