Impian pertama yang nak di capai!

11/09/2015 10:50:00 pm

Assalamualaikum and hello everyone!

Hai semua, sihat ke? hari ni aku nak meluangkan masa sikit dengan bercerita tentang sesuatu yang dah berjaya menyentuh hati aku. cewahh. macam itulah ceritanya. lets get start!!

Beberapa minggu yang lepas masa aku tunggu mak aku beli barang dalam kereta, aku ada terpandang dekat sorang mak cik yang berniaga jual kerepek dekat kaki lima tu. suddenly air mata aku macam bergenang bila pandang mak cik tu. aku terfikir sekejap, macam mana kalau satu hari nanti mak aku sendiri yang macam tu? sampai dekat rumah asyik terbayang-bayang je situasi tadi. aku tertanya jugak dekat mana anak-anak mak cik tu? kenapa dorang biarkan mak dorang meniaga sendiri macam tu? memang tak salah, tapi mak cik tu dah tua dan macam nenek aku agaknya, kalau jadi apa-apa dekat dia macam mana?

Aku terfikir lagi, mungkin mak cik tu sengaja nak hilangkan rasa bosan duduk rumah dengan meniaga. tapi, entah kenapa aku rasa sebak tau bila teringat sebab aku takut nanti akhirnya mak aku pun macam tu. bukan apa, aku kesian sangat sebab masa muda mak kita dah bekerja susah payah nak sara diri dan keluarga. takkan sampai ke tua pun still nak bekerja. bagilah dorang rehat secukupnya.

Dua hari lepas, aku tengok ayah aku bakar jerami dekat sawah masa tengah-tengah terik matahari. Ya Allah panas sangat waktu tengah hari yang matahari tegak dekat atas kepala tu. tapi, seorang ayah sanggup bertahan untuk keluarga sendiri. aku pernah tanya, kenapa ayah tak nak upah orang buat kerja-kerja tu, ayah kan tak larat. jawapan dari ayah aku, buat aku rasa sebak sesangat. ayah aku cakap, kita mana ada duit nak upah orang sedangkan ayah aku sendiri pun ambil upah buat kerja sawah. seriously, selama ni aku tak pernah tahu pun semua ni sebab apa, sebab aku sendiri malas nak tanya.

Sejak tu aku rasa tanggungjawab aku sebagai anak mesti laksana kan. takkan selamanya nak tengok mak ayah bersusah payah untuk diri kita. mak ayah selalu mengalah demi anak. tak apa dorang berlapar asalkan anak kenyang dan cukup semua keperluan. aku nak sangat mak ayah aku duduk rumah dan tak berkerja yang membanting tulang. apa yang dorang nak In Shaa Allah aku akan cuba tunaikan. dan semuanya bermula dengan usaha dan kesedaran sebagai seorang anak yang perlu berbakti kepada mak ayah.

Satu hari, aku dapat tawaran untuk sambung pelajaran. orang pertama yang aku kongsi berita ni adalah mak ayah aku. aku nak dorang happy dengan diri aku. sekurang-kurangnya, dorang mampu tersenyum untuk apa yang aku dapat ni. harapan mak ayah mestilah nak tengok anak dorang berjaya di dunia dan juga akhirat. dan paling aku tak sangka, mak ayah dah sedia simpan duit untuk persediaan sambung belajar nanti. MashaAllah. aku cakaplah yang aku pun ada saving sendiri even tak banyak tapi cukuplah jugak. tapi mak ayah tetap nak jugak guna duit dorang sebab itu memang simpan untuk anak-anak. terharu sangat dengan apa yang mak ayah buat untuk anak-anak dia. sebab tu, aku berazam nak tunaikan harapan mak dan ayah satu hari nanti.

Bila bercakap tentang cita-cita, sejak kecil aku nak sangat jadi cikgu. tapi bila dah naik form 4, cita-cita aku berubah nak jadi akauntan. bila cakap tentang cita-cita ni dekat mak ayah, dorang tertanya-tanya dan aku terangkan apa itu akauntan ikut kefahaman mak ayah. tapi satu yang buat aku nak menangis, ayah aku cakap dia nak sangat tengok anak dia jadi seorang guru. In Shaa Allah aku akan cuba untuk tunaikan harapan ayah tu walau susah macam mana sekalipun. sebab cita-cita yang terbesar pernah aku cakap masa aku berumur 6 tahun adalah nak mak ayah bahagia. jadi seorang anak yang solehah juga impian mak ayah dan semsetinya semua nak capai itu juga.

Mak ayah sebenarnya tak mengharapkan apa-apa pun daripada diri kita melainkan, tengok kita berjaya di dunia dan akhirat. tak ada apa yang membahagiakan sebagai seorang mak ayah selain tengok anak-anak dorang berjaya. sebab itulah kejayaan dan kebahagiaan dorang juga. dengan harapan anak yang diasuh dan ditatang sejak kecil mampu untuk mengubah nasib keluarga ke arah yang lebih baik. sebagai anak, kita mestilah berusaha sebaik mungkin untuk merealisasikan semua harapan mak ayah kita. penat lelah mak ayah berkerja tak terkira apalagi dengan duit yang dorang habiskan untuk diri kita.

Semua sakit lelah yang mak ayah tanggung tak pernah diceritakan dekat anak-anak. SubhanAllah. bila teringat semua pengorbanan mak ayah rasa macam tak mampu terbalas. apalagi kalau bersikap kurang ajar dengan mak ayah. Ya Allah! semoga mak dan ayah sentiasa di dalam lindungan dan keredhaan Allah Swt.

Sampai sini je untuk entry kali ni. macam ter-panjang pulak kan aku tulis. hmm tak apalah korang bacalah yaa:)



Sekian, wassalam.

You Might Also Like

0 budak comel