Ramadhan Kareem

6/11/2016 05:08:00 pm

Bismillahirahmanirahim.

Pejam celik, pejam celik harini dah masuk 6 Ramadhan dan dah 6 hari kita berpuasa. wahh tak sangka kan cepatnya masa ni berlalu. and for the first time aku menjalani ibadah puasa tanpa family. tahun ni, first day Ramadhan dah masuk new sem dan first day kuliah. memang rasa sangat tercabar tau. sebab semuanya berlaku pada hari pertama. berpuasa dan hari pertama kelas.

Memandangkan ini adalah kali pertama aku berpuasa dengan diperantauan. cehh ayat perantauan sangat kau ni. kekadang rasa sebak wehh. apalagi first day puasa tu dah kena puasa sensorang. lepastu sahur tanpa makan masakan mak. uishh boleh buat air mata nak mengalir keluar ni. tapi, kalau tak rasa sekarang bila lagi nak rasakan berpuasa di perantauan. hahahaha

Bulan puasa ni banyak sebenarnya benda-benda yang boleh menguji kesabaran. macam yang aku sedang lalui sekarang ni. memang tersangat mencabar tapi, ini semua dugaan dari Allah untuk tengok sekuat mana hambanya dapat berdepan dengan dugaan yang macam ni.

Melalui dugaan ni jugak aku belajar jangan mudah putus asa. jangan cepat mengeluh even kau penat berpuasa sekalipun. dan nak mengingatkanlah kalau terlalu marah ke apa ke kan tolonglah jangan sesekali mulut tu keluarkan perkataan-perkataan yang tak senonoh. cuba banyakkan beristighfar.

Kita tenang dan dalam masa yang sama dapat pahala jugak. daripada kau dok mencarut yang bukan-bukan tu. menambahkan dosa engkau aje kerjanya kan. sepatutnya, bulan puasa ni kita cuba untuk perbaiki diri kita sendiri dan In Shaa Allah bertambah baik untuk bulan-bulan seterusnya bukan bulan Ramadhan saja.

Segala salah silap yang pernah dilakukan selama ni, harap diampunkan. semoga kita semua mendapat keberkatan dan kerahmatan dari Allah Swt. tak salahkan kita bermaaf-maafan. bukan masa hari raya je nak bermaafan ni. setiap masa kalau boleh. jangan simpan dendam cik kak, cik abang oi.

Okaylah, aku pun taklah berniat nak menulis panjang lebar. ini cuma nak mengisi masa lapang je. haha. selamat menyambut bulan Ramadha al-Mubarak dan selamat menjalani ibadah puasa pada tahun ini. semoga puasa kali ini akan melatih diri kita untuk sentiasa bersabar dengan apa juga yang mendatang kepada kita.

Sekian, wassalam.

You Might Also Like

0 budak comel