Tegur untuk kebaikan bersama

6/23/2016 10:09:00 pm

Assalamualaikum...

Dah lama rasanya tak menulis dalam blog ni. maaf sesangat untuk yang rajin baca (ada ke yg baca?) blog ni sebab boring kan tak update apa-apa. minggu ni tersangatlah sibuk sebab minggu ni baru kelas aku start kuliah. orang lain dah start 2 minggu lepas tapi, aku minggu lepas baru lect briefing pasal subjek dan minggu ni start kuliah.

Kali ni nak membebel pasal apa pulak ya? emm cuba baca tajuk yang terpampang dekat atas sana tu. aku tak tahu kenapa tetiba nak cakap pasal benda macam ni. okay sejujurnya, aku tak tahu nak tulis apakah tajuk yang sesuai ni hihi. okaylah, start aje lah. tak payah nak melencong sana sini lagi.

Kalau aku cakap ayat ni, mesti ramai yang cakap "cliche". tapi nak cakap jugak, setiap orang pernah buat kesilapan. tak boleh lah engkau nak menghukum atau menggelarkan seseorang tu dengan perkataan yang macam tu sekali. okay, dalam engkau melabel seseorang itu dengan perkataan "munafik" engkau tahu tak apa maksud nya?

Sumpah aku tak faham dengan orang yang sesenang hati nak cakap orang macam tu. memang dia bersalah tapi apa hak engkau nak cakap atau panggil dia tu, munafik? Ya Allah, rasa terbakar je hati ni dengar gelaran munafik yang orang cakap tu. mudahnya nak melabel orang munafik, kan?

Dan lagi satu, aku tersangatlah tak faham kenapa mesti nak pertikaikan kemaafan orang lain? walaupun kesalahan yang dia lakukan bagi engkau adalah besar, tapi kau boleh ambil masa dan maafkan dia. In Shaa Allah diri engkau jugak yang akan tenang nanti.

Ini sekarang, engkau sendiri yang tak tenang kan? sebab apa? sebab engkau sendiri yang buat andaian sendiri yang si dia tetap mengata atau bercakap tentang engkau padahal dia memang dah tak bercakap pasal engkau. kau yang mencari kesalahan dia lagi. sampai bila nak berperangai macam ni? semua dah besar kan? dah tahu mana yang baik dan buruk.

Aku bukanlah nak menunjuk yang aku ni baik ke apa. aku nak bagi nasihat dan dalam masa yang sama, aku menasihati diri sendiri. aku nak menegur secara berdepan tapi, aku pulak nanti yang dihentam. jadi cukuplah aku meluahkan dekat sini. ini jugak pesanan untuk diri sendiri. perbanyakkan istighfar semoga dapat menenangkan diri.

Yang baik semua datang dari Allah SWT dan buruk semua datang dari diri ini yang banyak kekurangan. Wallahualam...

Sekian, wassalam.

You Might Also Like

0 budak comel