Kau baik sangat nasihat orang?

10/16/2016 09:24:00 pm

"Kau nasihat orang ni ingat diri kau tu baik sangat ke?"

Siapa pernah dengar ayat yang macam ni? kekadang ada orang yang cakap macam ni dekat kita, kan? okaylah aku pun pernahlah orang cakap macam ni dekat aku. tapi bila fikirkan balik, lantaklah dia. kita ni bagi nasihat bukan bermakna kita baik atau apa, cuma nak mengingatkan diri dia dan jugak diri kita. tapi orang tak terima macam mana? entahlah, taktahu nak buat macam mana lagi.

Pernah aku cakap macam ni, jangan biasakan mulut tu mencarut. haaa yang ni sebenarnya nak tujukan dekat kawan aku yang kebetulan waktu tu dia mengamuk pasal apa benda entah. so, aku tegurlah dia macam tu. dan masa tu aku update tweet tulis macam tu. dan semestinya itu aku tujukan untuk kawan aku tu dan aku dan jugak semua orang. tapi betulkan, apa-apa yang jadi pun jangan biasakan mulut tu untuk mencarut. sebab aku pun kekadang ada juga "ter-men-carut".

Dan entah macam mana, ada seseorang ni dia macam nak pertikaikan benda tu. aku cuma nak nasihatkan kawan aku dan diri sendiri je. dan sesiapa yang rasa benda tu baik, ikutlah. nak dengar tu, dengarlah. tapi tak bermakna yang aku ni baik sebab nasihat orang ke apa. macam aku cakap tadi, dalam masa yang sama kita nak ingatkan diri sendiri jugak. peringatan untuk diri sendiri.

Tak tahulah nak cakap macam mana lagi dah. akhirnya, aku biarkan aje macam tu. bila kita cuba nak bercakap benda yang baik-baik orang pertikaikan. bila bercakap benda yang buruk-buruk ni kata kita jahat pulak. macam-macam betul perangai orang ni.

Sekian, wassalam :)

You Might Also Like

0 budak comel