Bergaduh tak membawa apa-apa kebaikan

7/30/2016 12:25:00 am

Assalamualaikum..

"Bila gaduh, ingat satu je. Dulu dia pernah buat baik dengan kita. Jangan bila dah gaduh, ingat benda buruk pasal dia je."

Pegang ayat ni dekat mana-mana saja. sebab, bila kita bergaduh kita akan ingat semua keburukan dia je. even keburukan dia satu je, kau akan lupakan apa kebaikan yang dia pernah buat dekat kau. dan paling penting, kenalah rendahkan ego dan mintak maaf atas kesalahan yang dilakukan. kalau kau dah mintak maaf dan dia masih berperangai sama dan masih bersikap acuh tak acuh dengan kau, itu urusan dia sendiri. kau dah usaha nak berdamai dengan meminta maaf.

Sebenarnya, tak ada apa pun kebaikan yang kau dapat bila kau bergaduh dengan orang ni. untuk apa nak terus bergaduh ni? untuk dapatkan kepuasan hati je sebenarnya. kau nak rasa diri kau menang, sebab tu kau terus hentam pihak sebelah lagi satu sampai satu tahap, pihak sebelah rasa give up dengan semua ni dan mengalah. mungkin kau nak menang dengan cara macam ni?? wallahualam.

Bila kau bergaduh dan terus bergaduh, tak nak bertegur sapa dengan pihak sebelah, kau hanya akan tambahkan sakit hati sendiri je. apa lagi bila pihak sebelah tu buat tak tahu dengan apa yang kau buat tu. kau tak penat ke nak bergaduh macam ni? kau tahu kan mana baik dan mana yang buruk. 

Kalau kau rasa, dia hanya buat kau marah dan sakit hati. kau jauhkan diri dari dia untuk tenangkan hati kau. banyakkan beristighfar. tenangkan diri kau dan kau takkan cari pasal lagi untuk bergaduh. kekadang bila kau sakit hati dan marah, apa yang pihak sebelah buat semua kau akan marah even dia tak tujukan dekat kau pun benda tu.

Tujuan aku tulis ni sebab nak sedarkan diri sendiri dan ingatkan balik diri sendiri. aku pun pernah bergaduh dan rasanya lagi teruk dari apa yang pernah jadi baru-baru ni. dan semuanya sebab salah faham. tapi Alhamdulillah tak berlarutan dan kami dah pun berbaik. selagi kau ikut ego tu, selagi tu kau tak puas dan terus bergaduh. percayalah sebab aku dah pernah lalui sebelum ni.

Kita dah besar, dah boleh berfikir untuk kebaikan diri kita sendiri. takkan nak bergaduh macam budak-budak lagi. hahaha tetiba rasa penat nak menaip sebab dah tak ada idea nak dilontarkan. rasanya cukuplah sampai sini buat kali ni. salah silap harap dimaafkan.

Sekian, wassalam :)

You Might Also Like

2 budak comel

  1. As salam. Memang la bergaduh tu x ada kebaikannya tp kdg kala bengang gak kat org yg suka cari gaduh dgn kita kan? apa2 pun abam kie follow blog awak. Jemputlah ke blog abam kie pula. tq.

    ReplyDelete